confessions
  1. toplam entry 31
  2. takipçi 4
  3. puan 3300

mutlak evrensel küme

21stcenturyschizoidman
mümkün olmayan evrensel kümedir.

mutlak evrensel küme tanım gereği, her şeyi içine alan bir küme olmak zorundadır. ama böyle bir kümenin olması muhtemel değildir.

kendini eleman olarak ihtiva etmeyen kümeye normal küme, kendini eleman olarak kabul eden bir kümeye anormal küme diyelim. bütün normal kümeleri eleman olarak kabul eden ve bunlar dışında elemanı olmayan kümeyi n harfi ile sembolize edelim.

herhangi bir küme ya normaldir ya da anormal. tanım gereği bir kümenin her iki özelliğe birden sahip olması mümkün değildir.

n kümesi normal bir küme olsun. n normal kümelerden oluştuğundan n normal kümesini eleman olarak kabul etmek zorundadır. bu durumda kendini eleman olarak kabul etmiş olur. bu taktirde n anormal küme olur. aynı şekilde n anormal bir küme olduğu zaman n kümesi, n kümesini eleman olarak kabul eden bir önerme olmuş oluyor. halbuki n kümesinin tanımına göre bir kümenin tüm elemanları normal kümedir o halde n normal bir kümedir. demek ki n kümesi hem normal hem de anormal bir kümedir. bu imkansızdır, çelişkidir ve paradokstur.

sonuç olarak her şeyi içine alan mutlak evrensel küme yoktur.

altın renkli 5 figürü

21stcenturyschizoidman
Charles Demuth'un eseri. Bu resmin konusu, ressam Demuth'un, Philadelphia'dayken Amerikalı şair ve fizikçi olan William Carlos Williams'la karşılaşması sonucu ortaya çıkıyor. Demuth oldukça çok yönlü olan bir sanatçıydı ve her konuya uygun bir resim kılıfı da buluyordu. Tarzını da bu doğrultuda değiştirdi.

Bu figür, 1924 ile 1929 yılları arasındaki 5 yılda yaptığı 'soyut' arkadaş portresi. Bu tablo William Carlos Williams'ın bir şiirine göndermede bulunuyor. William'ın "Büyük Figür" şiiri üzerine 5 rakamı boyanmış bir itfaiye aracının şehir sokaklarında hızla ilerleyişini görme deneyimini betimler. Demuth'un tablosu şiirin olduğu gibi resmedilmesi olmasa bile, "yağmur/ve ışıklar"ı ve "gon çınlamaları/siren ötüşleri/ve tekerlek sesleri"ni kesinlikle duyumsayabiliriz.

ayna karşısındaki kız

21stcenturyschizoidman
Bu resim Pablo Picasso'nun genç metresi olan Marie-Thérèse Walter'i konu almakta. Genel kompozisyondan uzak olarak, resimde dikkatî çeken ilk unsur; Walter'in yüzü oluyor. Yüzü iki parçaya bölünmüş bir şekilde olan Walter'in soft bir lavanta pembesi ile resmedilen yüzünün tarafı oldukça durgunluk ve sakinlik ile temsil edilmekteyken, sarı yüzlü olan kısmı daha absürdlüğü temsil etmektedir. Picasso, Walter'in gündüz ile gece benliğini; masumânelikten cinsel hazza dönüşümü îmâ ediyor olabilir.

Bakışlarımızı biraz daha kompozisyona doğru çekecek olursak, arka planda yer alan baklava örüntüsünün Picasso'nun sıklıkla kendisi ile yıldızlarını buluşturduğu “commedia dell'arte”nin Soytarı (Harlequin) kostümü ile alâkası aşikârdır. Bu arka planı genellikle Picasso, belli tanıklıklar yapmada kullanmaktadır. Buradaki tanıklığı ise Walter'in gerek rûhanî gerek fizikî dönüşümlerine dair bir tanıklıktır.

Bu dönüşüm ölüme dönüşümdür. Resimde aynı zamanda bir "kendine beğenmişlik" ile alâkalı bir çeşitlilik bulunmaktadır. Walter, kendi ölümü ile yüzleşmekte ve onu bir baş olarak yansıtmaktadır. Kompozisyonun orta sağında yer alan yansıma, gelecekte siper almış kaderin kötülüğünün doğal bir röntgenini imlemektedir. Yüzün çehresi Walter ile benzemekte, lâkin bu sefer ne lavanta ne de sarılık; karanlık, göz yuvarları boş ve o cinsellik kısmından da eser yok denecek zerrede çarpık ve bükük; yaşlı ve dünyaya karşı oldukça kaygı beslemiş görünmektedir. Walter ise o tarafa doğru uzanmakta; benlik birlemek açısından.

cep hikayeleri

21stcenturyschizoidman
sokaklardan, caddelerden geçerken gördüğünüz ama farkına varmadan yanından geçip gittiğiniz insanların hayat ve deneyim hikâyelerini, kısa bir biçimde sunan youtube kanalı. oldukça hoş, oldukça samîmî. kendi açıklamalarına göre: "Bir esnaf, bir sanatçı, bir genç veya bir yaşlı; Cep Hikayeleri'ne göre herkesin anlatacak bir hikayesi vardır."

youtube kanalları: https://www.youtube.com/channel/UCaMkVc_bfovLxz40vrmEtWQ

pop art

21stcenturyschizoidman
dada akımının bir uzantısı, son derece subjektif olan Soyut Ekspresyonizm'in Birleşik Devletler ve Avrupa'daki egemenliğinden sonra, daha objektif olarak kabul edilebilir bir sanat formuna dönüşünü temsil eden, sıradan nesnelerin konu olarak kullanıldığı ve sıklıkla eserin içerisine fiziksel olarak da dahil edildiği bir san'at akımı.

temsilcileri Amerikalı Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg ve ingiliz David Hockney, Eduardo Paolozzi, Richard Hamilton'dur.



batlamyus

21stcenturyschizoidman
1467 basım nüshasında yer alan anadolu haritası oldukça ilgi çekici olan, islam çevrelerince batlamyus olarak tanınan ve esas adı ptolemy olan matematik, gökbilim ve coğrafya ile ilgilenen önemli şahıs.

Geographiké Hyphégesis adlı kitabı 15. yüzyılda bulunduktan hemen sonra, kısa bir süre içerisinde, Latince'ye çevrilmiş, 1406 yılında basılmış ve bu kitabın bir kısmında Anadolu haritası yer almış.

kitapta toplam 30'a yakın harita mevcut. 25'e yakını metinlere bağlı kalınarak çizilen, kalanları ise 15. yüzyıl bilgileri ile çizilen haritalardan oluşmaktadır.

rönesans

21stcenturyschizoidman
İtalya, Floransa çıkışlı, 15 ile 17. yüzyılları içine alan bir dönem. Öyle bir dönem ki hem hümanizm yükselişine hem de Yunan ve Roman klasik geçmişine denk geldi; bunları teker teker inceleme fırsatı buldu. Rönesans döneminde, dönem öncesinde yalnızca zan'aatkâr olan kimseler artık san'atçı statüsüne yükseldi ve halktan üstün bir sınıf olarak kabul gördü. Kilise baskıları olmasına rağmen seküler ilginin artmasıyla bu baskıya san'at karşı çıktı.

Klasik san'at örnek alındı. Doğa, insan anatomisi ve perspektif detaylı bir çerçevede işlendi. Eskiden etüt edilen figürler buğulu iken bu dönemde canlılık kazandı. Klasik Rönesans diyebileceğimiz yüzyıl 15. yüzyıldır. Massaccio, Brunelleschi, Donatello, Botticelli ve bunlar gibi san'atçılar Rönesans'a Floransa'da önayak oldular. Aynı şekilde İtalya'nın başka şehirlerinde de san'atçılar bu akıma öncülük ediyorlardı.

Yüksek Rönesans ise 16. yüzyıl başları ve sonrası için kullanılan bir tanımdır. da Vinci, Raphael, Michelangelo ve İtalya dışında bir ekol olarak Dürer'in çalışmaları bu döneme aittir. Rönesans'ın en uç noktalarıdır, bu dönemde yapılan eserler.

İtalyan sanatçıların yaratıcı eserleri Rönesans boyunca Milan'daki Sforza ve Floransa'daki Medici ailesi gibi önde gelen, zengin ailelerin himayesiyle desteklendi. Ayrıca II. Julius ve X. Leo gibi papalar da sanatçıları himaye edenler arasındaydı.

Kuzey Avrupa taraflarına Rönesans rüzgârı 15. yüzyıl başlarında van Eyck tarafından esmiştir. Avrupa'yı dolaşan bu rüzgâr Fransa, Almanya, İngiltere gibi yerlere de esmiştir. Fransa'ya bizzat İtalyan san'atçılar tarafından, Almanya'ya Dürer, İngiltere'ye de Holbein tarafından Rönesans getirilmiştir.

bitki

21stcenturyschizoidman
yaşaması toprağa bağlı olan —kök salıyor—, gelişebilen ve gelişimine bağlı olarak üreyebilen, belli bir yaşam süresince yaşayan ve yaşam süresi dolduktan sonra kuruyarak —bu kuruma kendi içerisinde ayrılıyor— varlığını sonlandıran; ağaç, ot gibi canlıların ortak adı. eskimiş bir tâbir ile nebat.

insanoğlu yerleşik hayata geçtiğinden beri günün önemli kısmını dört duvar arasında geçirmekte, ve hava kalitesini sağlamak için de oda bitkileri kullanmakta. hangi bitki hangi ortama uygun diye arayanlar için şöyle bir araştırmada bulundum:

trikloretilen: yazıcı, boya, cila, vernik... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise trikloretilene mâruz kalmamak adına papatya, mısır püsküllü drasena, orman sarmaşığı, paşa kılıcı, kırmızılı drasena, barış çiçeği ve kasımpatı bitkilerini odanıza koyabilirsiniz. fazlasıyla trikloretilene mâruz kalırsanız baş dönmesi, mide bulanması ile birlikte kusma ve baygınlık semptomları görülecektir.

formaldehit: mendil, peçete, sentetik kumaş... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise formaldehite mâruz kalmamak adına cüce hurma palmiyesi, salon eğreltisi, aşk merdiveni, kurdele çiçeği, çim herdemyeşili, benjamin, salon palmiyesi, paşa kılıcı, flamingo çiçeği ve oda bitkisi olarak kullanabilen tüm bitkileri kullanabilirsiniz. fazlasıyla formaldehite mâruz kalırsanız ağız ve burun tahrişleri, akciğer şişmesi ve gırtlak ağrısı semptomları görülecektir.

benzen: plastik, böcek ilacı, mobilya mumu... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise benzene mâruz kalmamak adına çin herdemyeşili, şeytan sarmaşığı, mısır püsküllü drasena, orman sarmaşığı, paşa kılıcı ve kasımpatı kullanabilirsiniz. fazlasıyla benzene mâruz kalırsanız uyuşukluk, kalp ritminde artış, baygınlık gibi semptomlar görülecektir.

ksilen: araç egzozu, tütün dumanı, yazıcı... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise ksilene mâruz kalmamak adına formaldehit kısmında yazılan bitkileri odanızda kullanabilirsiniz. fazlasıyla ksiene mâruz kalırsanız uyuşukluk, kalp ritminde artış, baygınlık, böbrek rahatsızlıkları gibi semptomlar görülecektir.

amonyak: temizlik malzemeleri kokulu tuz, suni gübre... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise amonyağa mâruz kalmamak adına flamingo çiçeği, lilyturf, salon palmiyesi, barış çiçeği ve kasımpatı kullanabilirsiniz. fazlasıyla amonyağa mâruz kalırsanız öksürük, boğaz ağrısı gibi semptomlar görülür.

not: eğer evcil hayvanınız var ise bitkilerin lütfen toksiklik düzeyine bakınız.

max waldman

21stcenturyschizoidman
hayâtı fotoğraf olan, 1919 ile 1981 yılları arasında yaşayan, manhattan doğumlu fotoğrafçı. kariyerine moda ve reklâm fotoğrafçılığı ile başlıyor, ardından özgün işlerini yapabilmek adına 17th street san'at stüdyosunu kuruyor. erken dönem fotoğraflarında arkadaşları olan marcel ve morris gibi san'atçıların fotoğraflarını çekiyor. kendisine ün getiren olay 1971 yılında waldman on theater'ın yayınlanmasıyla oluyor.

waldman'ın fotoğraflarına bakarken hiç şüphesiz aklıma gelen ilk şey, waldman'ı etkileyen klasik/rönesans dönemi sanatçıların; goya'nın, rembrandt'ın izlerini açıkça görebilmem. aynı zamanda shakespeare-vari bir görüntüden de onun shakespeare sevdiğini anlayabiliyorum.

mizofoni

21stcenturyschizoidman
düşük, normâl ve normâlin biraz üstü düzeyde olan bazı seslerden nefret etme derecesine kadar rahatsız olma durumuna verilen isim. nörolojik bir bozukluk. örneğin, yemek yerken ya da çay, kahve içerken, sert kabuklu yiyecekler tüketirken çıkan seslerden rahatsızlık duymak mizofonidir.

logical fallacy

21stcenturyschizoidman
safsata.

biçimsel safsata ve serbest safsata olmak üzere iki ana başlık altında incelenebilir.

biçimsel safsata, kendiliğinden geçersiz olandır. örneğin fransızca bildiğinizi varsayalım ve siz bir tartışmada, ben fransızca biliyorum o hâlde fransızım derseniz, bu biçimsel safsatadır.

serbest safsata, işin biraz daha komplike kısmıdır. kullanılan dilin yetersizliği ve belirsizliğinden, çok anlamlılığından ve kelimelerin yanlış kullanılmasından ortaya çıkan safsatadır. kendi içerisinde geniş bir yelpazeye sahiptir. örneğin çoğunlukla ad hominem olarak bilinen Argumentum ad hominem ya da türkçesiyle Adam Karalama Safsatası, tartışma konusu dahilinde olmayan ve tamamı ile karşısındaki kişinin karakter, hareket ve üslubuyla tartışmayı değiştirmektir. örneğin, birisi franz kafka yaşadığı sürece kitap basmamıştır, ciddî bir edebiyatçı değildir derken, diğerinin çünkü sen edebiyattan anlamazsın! demesidir. örnekler daha da uzatılabilir.

bir tartışmada doğru ifade olabildiğince yalın olmalıdır.

ilerî okuma: https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvU2Fmc2F0YQ

not: örnekler linktekine benzer şekilde yazılmıştır, fikir oluşabilmesi açısından.

neden bekliyorsun?


bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?

üye ol